Welkom op deze site!

Via deze site wil ik iedereen mijn belevingen vertellen van wat ik zoal beleef in Finland.
Ik heb dat hier in Jyväskylä op m'n werk een computer met internet tot mijn beschikking heb om regelmatig te updaten.
Tevens zal dit gedeeltelijk dienen voor mijn sociaal verslag van school.
Wees vrij om een reactie achter te laten..
Schrik niet van de hoeveelheid tekst.

zondag 3 februari 2008

5 dagen al in Finland

We zijn nu al een paar dagen hier. Woensdag zijn we opgehaald van het vliegveld en naar onze hostel gebracht. Dat was rond een uur of 2. Het vliegen was wel leuk, maar tijdens het vliegen zag je alleen wolken. 's Morgens waren we wel boven de wolken en zagen we de zon, was wel mooi. De tussenstop in Helsinki was de eerste keer wachten. De tweede vlucht zaten we allemaal bij het raam, was ook een kleine vliegtuig met de vleugels boven de ramen en een propeller-achtig ding. Maar we werden dus opgehaald van het vliegveld in Jyvaskila (klein vliegveld) en naar onze hostel gebracht. (Helsinki was ook niet zo groot, het was in ieder geval te overzien, scheelt voor de terugreis alleen). De hele middag hebben we eigenlijk rond gehangen, te moe om iets nuttigs te doen, dat was wel een lange dag. We zijn toen om 10 uur eindelijk naar bed gegaan. Dat was wel een goed idee, want zo krijg ik in ieder geval genoeg slaap.

Ik ben op het vliegveld ook ge-voel-eerd. Het ding ging af, toen ik door de poort liep. Waarschijnlijk door m'n schoenen. Het was gelukkig niet erg ofzo, ze deed het wel zacht zegmaar. Moest ook m'n zakken even leegmaken, maar dat was het gelukkig ook wel.

We hebben een kleine kamer, met wel heel erg witte muren. Een kast, twee bedden en een klein tafeltje met krukjes. Maar wel uitzicht direct op het skie-en en langs komende langlaufers (slee-en soms ook). Ik en Saranke delen de kamer trouwens, en de jongens hebben een kamer iets verderop tegenover ons. De wc's zijn netjes (he mem?), alleen bij de douches hangen alleen douch-gordijnen, dus je kan niet even de deur op slot doen, dat is wel minder. De keuken is wel beetje klein, maar wel goed. En er is een kleine huiskamer, met een bank en een tafel met stoelen eromheen. Er is ook een tv, maar het is natuurlijk wel finse tv. Gelukkig is er soms op mtv iets engels ervoor wat wel leuk is of soms ergens anders een engels programma.

Donderdag zijn we opgehaald om 9 uur opgehaald en naar de school gebracht met hetzelfde busje als woensdag (met rock radio). In het begin was het een raar idee dat we er waren, voor m'n gevoel was ik er ook niet helemaal. Tijdens de tweede dag, ben ik langzaam gekomen. De hostel voelt wel fijn aan, wel beetje gezellig. Er was alleen wel een keer een man die in het fins tegen me zat te praten, waar ik dus helemaaal niks van snap. Dat is wel een beetje griezelig, maar toen ben ik na een paar mintuen, terug naar onze kamer gegaan.
Maar ik was nog bij de tweede dag, donderdag. We zijn toen opgehaald en naar de school gebracht. We hebben toen eerst thee gedronken in de kantine, leraren gedeelte. Daarna hebben we een kleine presentatie over de school gehad. En is er aangewezen op de kaart waar de school was, de hostel en waar de architecten ongeveer zitten. Eerst dachten we dat we bijelkaar bij een architect kwamen, maar waar saranke zit, kon de architect maar 1 hebben. Ik zit dus bij een andere, het is wel een beetje jammer, maar het zij zo. Samen hadden we misschien meer geweten.
We hebben tot nu toe wel veel gewacht, dus de tijd schiet niet op hier echt. De dagen gaan in tegenstelling wel weer snel. We hebben toen ook een bouwplaats bezocht waar lerlingen van school bezig waren een huis te bouwen. Ze hebben de buitenkant van de muur van hout en daarna een dikke spouwmuur. Binnen komt gewoon een gipsplaat of bij de badkamer en saune een stenen holle stenen muur. Alleen de schoorsteen was van gewoon baksteen. De spouwmuur was van gerecycled papier. Voor de rest waren de huizen daar vooral van hout. Maar als je de stad bekijkt, is er wel gewoon steen of beton. Dus eigenlijk niet zo veel verschil met nederland. Behalve de dikte van de muren natuurlijk. En misschien is er hier iets meer houten huizen. Hier in de stad hebben ze wel gewoon platte daken, viel me op. En er is bij elk gebouw een trap naar het dak, zodat er makkelijk bij de lekken kunnen komen en vanwege de schoorsteen.

Het gaat wel goed met trouwens. Soms 's avonds wel een dipje. En ik ben eigenlijk ook wel moe. Zou blij zijn als we eindelijk kunnen werken, dan heb je wat te doen. Alhoewel er dan wel veel spanningen zullen zijn. Maar gewoon goed proberen te eten en genoeg te slapen. Alhoewel ik hier niet echt kan uitslapen (vanwege gratis ontbijt) en ook minder diep slaap denk ik. Is daarom ook wel goed dat ik om 10 uur al op bed ga. Thuis zou ik dat eigenlijk niet doen, maar hier is niet thuis.

's Middags hebben we warm gegeten, het eten is hier wel lekker, alleen eet ik nog niet zo veel. Gelukig niet scherp, misschien wel veel. En ik eet hier nog niet echt veel tussendoortjes, dus daar moet ik het misschien ook een beetje van hebben.
Na het eten hebben we wat rond gelummeld en uiteindelijk zijn we naar de suppermarkt voor inkopen en daarna terug naar de/het hostel. Heb toen soms beetje buiten gekeken (was trouwens maar 0 graden ofzo), tv gekeken en boek gelezen. 10 uur weer op bed gegaan.

Vrijdag zijn we om 8 uur opgehaald en hebben we op school dingen geregeld. We hebben een schoolpasje gekregen. En het contract is na lang wachten ingevuld en getekent. Msischien hadden we toen ook even kunnen internetten, maar dacht eigenlijk dat het niet zo lang zou duren. Toen het uiteindlijk geregeld was, voor de jongens in ieder geval, wij kunnen morgen pas beginnen. Omdat onze architecten bij een 1 of ander iets zijn en er morgen pas zijn. Daarom kunnen we nu op school ook mooi even mailen enzo.
Daarna hebben we gegeten en zijn we naar het alver aalte of iets dergelijks geweest. Een architect (niet meer leeft) die hier gebouwen heeft bedacht en ook andere dingen heeft ontworpen. Het was wel mooi, alleen ik vind het iets te vreemd. Daarna zijn we naar de bouwplaats van de jongens geweest. Roelf Peter heeft een mooie plek, met een man die engels praat en wel praatjes heeft. Floris is alleen degene die engels praat ziek, maar dat zal vast wel goed komen, body-taal. We hebben toen ook een slee gekocht en uiteindelijk zijn we weer terug gebracht naar onze hostel.
We zijn ook even langs een snoep-chocolade fabriek geweest. Waar een klein winkeltje was. Daar heb ik twee choco repen gekocht, waar ik trouwens nog een stukje van moet proeven.
We hebben van de school toen ook een lading eten gekregen voor het weekend. Maar dat is langer, want het is nu nog steeds niet helemaal op. Maar het is wel hartstikke fijn en makkelijk en vriendelijk van ze.

Saranke en ik zijn toen een stukje gaan lopen, kijken waar de dichtbijzijnde supermarkt is en de omgeving beetje verkennen. Toen we terug waren ben ik in een boek gedoken. De eerste twee nachten betaald.
Was die morgen ook even stroomuitval, maar gelukig waren er wel gewoon een beetje noodverlichting en licht van buiten. Dat het hier eerder en later donker zou zijn, is eigenlijk een beetje onzin. Want hier is het ook gewoon om half 9 echt licht en om 5 donker beginnen te worden.
's Avonds heb ik wat tv gekeken en beetje gepuzzeld enzo (japanse).

Zaterdag heb ik buiten gelopen, boek gelezen, gepuzzeld en twee films gezien. Ben pas om half 12 op bed gegaan, beetje laat msischien.
Zondag, gisteren dus, boek gelezen (engels boek over nicolas flamel (degene die de steen der wijzen heeft uitgevonden zegmaar)). Toen brood gegeten, geslapen en daarna weer gegeten.
's Avonds heb ik buiten even gekeken, gedouched (voor de tweede keer trouwens) en tv gekeken.

Er was ook een engels man in het/de hostel, waarmee we soms wel leuk hebben gepraat. Gisteren was er een (braziliaanse?) man waarmee we een beetje gepraat hebben. Niet iedereen kan hier engels, maar degene die het wel kunnen, kunnen dat dan wel weer goed zegmaar.

Nu gaan we eten en daarna onze werkplek bekijken met kari (jongere versie van van der weyde). Ik zal het hierbij laten, later waarschijnlijk wel weer meer.

Geen opmerkingen: