Welkom op deze site!

Via deze site wil ik iedereen mijn belevingen vertellen van wat ik zoal beleef in Finland.
Ik heb dat hier in Jyväskylä op m'n werk een computer met internet tot mijn beschikking heb om regelmatig te updaten.
Tevens zal dit gedeeltelijk dienen voor mijn sociaal verslag van school.
Wees vrij om een reactie achter te laten..
Schrik niet van de hoeveelheid tekst.

vrijdag 8 februari 2008

verveel, alleen op het werk

Het is nog maar 2 uur en ik moet nog 2 uur, voordat ik weg kan. Maar ik heb nu al geen zin meer. Ze zijn nu allebeide weg, Virve (zij) en Jani (hij). Virve is vandaag de hele dag vrij en Jani is nu naar een afpraak met de eigenaar van de grond van het appartement.
Voor het geval ik het nog niet vertelt heb, zijn ze nu bezig met het verder uittekenen van een moderne kerk (klein beetje zoals de oerdracht).
Jani heeft vanmorgen ook even wat vertelt over de kerk, dat je altijd het eerste grootte idee in je achterhoofd moet houden. En een beetje natuurlijk dat de kerk een belangrijk gebouw is in een stad. Hij vertelde dat bij een commercieel gebouw je minder in de kosten hoeft te beperken, omdat het een datum heeft waarop het open moet om geld te verdienen. Langer bezig kan dus niet. Bij een kerk, moet en kan er wel op de kosten worden gelet, maar niet kleine dingen zoals een deurknop ofzo. Ze waren eerst ook boven de prijs, maar nu hebben ze de kosten naar beneden gebracht, door bij de achterkant geen (naam kwijt) dure steen te gebruiken, maar baksteen. Bij de muur en de grond. Ook vertelde hij dat de kerk wel wat haast bij zat, omdat er een soort dorp buiten ook bij de kerk in jyvaskila erbij komt. En ze willen klaar zijn, voordat zij er bij komen, zodat zij een nieuwe kerk kunnen hebben, in plaats van dat hun kerk gerenoveerd wordt.
Voor de rest heb ik vandaag de voorkant afgemaakt, dus als het goed is, klopt die nu. Ik probeer, of straks eigenlijk, de rechter zij aanzicht te tek
enen. Meestal voeg je het plaatje in en zet je die zo op schaal, maar daar heb ik nu ruzzie mee. Omdat ik nu niet een goede maatstaaf nog kan of heb bepaalt. Het moet wel kloppen, want anders klopt er helemaal niks van. En dat kan ik toch moeilijk doen. Nou zal het waarschijnlijk nog niet helemaal kloppen, maar wel zo goed als.

Ik heb zonet ook een boekje te leen gekregen, heb ik toch wat te lezen in het weekend, met de titel; 101 Things I Learned in Architecture School - door Matthew Frederick. Ik mocht hem meenemen voor in het weekend en ik denk dat ik dat ga doen. Het is wel interesant boekje.
Ik heb gisteren namelijk m'n tweede boek uitgelezen. Was weer zo'n serie geval, er komt nog een deel 2. Soms wel iritant, maar goed. Het is wel een leuk boek, met allemaal mythologische dieren en goden erin voor. Zal denk ik wel even duren voor het tweede deel, want ik heb dus het eerste deel ongeveer een maand geleden gekocht, weer een serie erbij die ik volg.
Morgen hebben het/de plan om te shoppen hier, misschien dat ik dan een nieuwe engels leesboek kan vinden.

Gisteren dus boek uitgelezen, poging tot tv kijken en gestoord enzo door de zweden. Ze verstaan alleen wel soms een woord nederlands, dus dat is wel moeilijk. Gelukkig niet alle woorden, dus er is nog geen ramp. De lol zou ook voorbij zijn, als wel elkaar gewoon konden verstaan.
Nu eigelijk wel een paar dagen geleden dat ik echt in het fries heb gepraat, behalve 1 of 2 zinnen tegen de jongens.

Een paar korte zinnen uit het boek, 101 Things I Learned in Architecture School:
+ 'Architecture is the thoughtful making of space' - Louis Kahn
+ Our experience of an architectural space is strongly influenced by how we arrive in it.
+ Architecture begins with an idea.
+ A duck s a building that projects its meaning in al literal way.
+ 'Less is more' - Ludwig Mies van der Rohe
+ 'Always design a thing by considering it in its next larger context - a chair in a room, a room in a house, a house in an environment, an enviroment in a city plan' - Eliel Saarinen

Geen opmerkingen: