Welkom op deze site!

Via deze site wil ik iedereen mijn belevingen vertellen van wat ik zoal beleef in Finland.
Ik heb dat hier in Jyväskylä op m'n werk een computer met internet tot mijn beschikking heb om regelmatig te updaten.
Tevens zal dit gedeeltelijk dienen voor mijn sociaal verslag van school.
Wees vrij om een reactie achter te laten..
Schrik niet van de hoeveelheid tekst.

vrijdag 15 februari 2008

even een update

De kleine massa-maquette van het appartement is nu klaar. Af misschien nog niet, want hij is eigenlijk niet echt goed, een beetje scheef en er zit wat lijm op. Maar het is niet voor de klant, dus dan kan het wel wat hebben. Niet iets voor mij, maquette maken, te precies allemaal.

Maar gisteren dus op de bouwplaats geweest. Terwijl zaten te bespreken, heb ik foto's gemaakt. Kreeg alleen wel koude handen van het foto's maken. Had wel wanten mee, maar een foto maken met wanten aan, wil niet lijkt mij. Toen het fototoestel ermee ophield, heb gewoon nog wat rond gelopen, bij de metselaar binnen gekeken en in de garage waar ze met zand bezig waren. Toen warmden mijn handen wel weer op, kreeg alleen geen warmere tenen, kouder zelfs. Wat me opviel is dat er daar geen vrouw te bekenen was. De metselaar maakte soms gaten in de holle stenen, voor het elektresch o.a. volgens mij. Het huis heeft trouwens al wat een dak, muren en vloeren, ze moeten nog de binnenmuren en afwerkvloeren en ander afwerkingen enzo. In de garage waren ze met zand bezig, dat op een goede hoogte te doen. Dat deden ze met een ding dat een rood licht ronddraaide en een stok dat piepte als hij op de goede hoogte was voor het rode licht zegmaar. Ze zijn ook bij het dak geweest, eronder. Maar de ladder was mij wat te hoog en het leek ook niet veel nut hebben. Misschien dat ik meer een beeld zou hebben als iemand een beetje dingen uitlegde, wat wat is zegmaar. Maar om 4 uur mocht ik wel naar huis, naar het/de hostel. Terug naar kantoor had toch geen nut, zou er dan maar even bezig kunnen zijn. Het werd ook wel tijd om terug te gaan, want ik had koude tenen.

Terug in het/de hostel heb ik m'n schoenen uitgedaan, tv aan, beker thee met snicker gepakt, japanse puzzel en potlood gepakt en lekker bijgekomen. Om half 5 kwamen de jongens al weer terug. Om 5 uur was Saranke er ook en hebben we gegeten. Hebben zij gegeten, ik was wat later. We kunnen niet al het eten in de magnotron proppen. Toen ik net een tijdje aan het eten was, kwam Kari er al weer aan. Heb even met hem gepraat, 3 weken is misschien wel kort, 4 of 5 misschien beter. Met 3 weken kan je er net inkomen.
De anderen waren ongeveer 8 voor 6 al klaar en moesten op mij wachten. Maar we reden wel gewoon om 6 uur, zoals afgesproken. Dus was niet te laat, alleen langzamer. Heb voorin bij Kari gezeten, de rest achterin naar de ijshockeywedstrijd.

Aangekomen bij de de de hal/geval, kregen we een papieren kaart en konden we op onze plaatsen zitten. Wel mooie plaatsen, beetje vooraan en ik had de trap achter me, in plaats van voeten (er komen natuurlijk geen voeten op de trap..). We waren mooi op tijd, moesten even wachten. De ijsbaan werd gewatert en de doelen op hun plek gezet. Beetje gepraat. De fluit-meneren kwamen eerst op en controleerden de doelen op gaten. Daarna kwam het witte team gewoon op, maar toen het zwarte thuis team opkwam, werden hun namen opgenoemd en specialen lichten. Daarna kon de wedstrijd beginnen. Dat was wel leuk, alleen wel snel. Ik kon het niet altijd bijhouden. En waarom ze fluiten had ik meestal geen idee van. Links kon ik ook niet helemaal zien, maar heb ik ook niet m'n best voor gedaan. Een team bestaat uit 6 man op de baan, waarvan 1 kieper. Op de bank natuurlijk ook allemaal mannetjes. Wat me opviel is dat ze regelmatig en snel wisselden. Gewoon tijdens het spel. Soms zelfs het hele team. Alleen de keeper bleef meestal staan. Ze hadden soms ook een kleine pauze, waarin twee meisjes elk een doel veegden. De eerste pauze was er een figuurschaatsploeg-meisjes, dat was wel leuk om te zien. De tweede pauze hebben we wat gedronken. Kwa geweld vond ik het wel mee vallen, geen blesures ofzo, alleen een kapotte stick. De body-check viel ook mee, als ze er waren. Alleen 1tje dichtbij was wel luid.
Volgens mij was dat het wel over de ijshockeywedstrijd. Daarna zijn we weer terug gegaan, beetje tv gekeken en op tijd op bed gegaan.

Vanmorgen was ik dus even alleen, maar virve is er verder vandaag wel geweest. Ze zie er nu wel wat beter uit, maar ik denk niet dat ze ook beter is. Jani heb ik de hele dag niet gezien, wel even zijn vader. Ben vandaag met vandaag dus met een massa-maquette bezig geweest en heb zonet de tekeningen van de kerk op volgorde wat gelegt. Denk alleen dat elke stap apparte tekenignen nog bijelkaar moet. Maar dat is allemaal voor maandag. Heb vandaag niet eens getekend met auto-cad.

Nog een kwartier en dan stop ik ermee, nog even de stad in en dan verder helemaal niks. Ben een beetje moe. Nog geen plannen voor het weekend. Ben blij dat 3fm via internet te luisteren is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi,
wauw wat sjochst in soad!
Wat in leuke ferhalen!
Wat hast in sjarmante sus trouwens.
Net te folle sliepe op it wurk, hear!
Ik bin tige benijd nei dyn foto's.
hoi
leafs mem

Anoniem zei

Hey Gera,

Leuke verhalen en erg herkenbaar.... ben je al van de skipiste af geweest? Ik was steeds vanaf het midden maar in 1 van de laatste dagen van mijn verblijf daar heb ik alle moed bij elkaar geschraapt en ben ik van boven gekomen, met vallen en op staan. Maar erg mooi uitzicht vanafdaar over Jyvaskyla. Ga je ook nog een bus tripje maken naar Helsinki om daar een paar dagen et verblijven?

Groetjes Alie

Ps. Veel plezier verder.....