Welkom op deze site!

Via deze site wil ik iedereen mijn belevingen vertellen van wat ik zoal beleef in Finland.
Ik heb dat hier in Jyväskylä op m'n werk een computer met internet tot mijn beschikking heb om regelmatig te updaten.
Tevens zal dit gedeeltelijk dienen voor mijn sociaal verslag van school.
Wees vrij om een reactie achter te laten..
Schrik niet van de hoeveelheid tekst.

donderdag 7 februari 2008

klein dagje eiland

Ik kom net van een eiland weg, waarvan ik de naam zo niet meer weet. Daar staat namelijk het appartement/huis dat ik aan het tekenen ben. We hebben het gebouw van buiten wat bekeken en hij heeft een paar foto's gemaakt. We zijn 1 kamer binnen geweest, wat er wel goed uit zag. We zijn er trouwens me de bus heen geweest, nadat we in een klein nieuw restaurant thee of koffie hebben gedronken. Hij betaalde alles, dus dat scheelt. Ze hebben geen auto, omdat ze maar een paar keer nodig zouden hebben en het ecologischer is. Ze wonen ook allebeide in de stad.
Maar we zijn dus het gebouw wezen bekijken en via iemand van de gemeente (denk ik) zijn we 1 appartement binnen geweest. Ze hebben nog wat gepraat natuurlijk met die man, in het fins, waarvan ik dus niet weet waarover dat allemaal ging. Van te voren vertelde ze me, dat het huis geen goede goede beeld heeft door de andere mensen. Het werd namelijk eerst gebruikt voor mensen die voor een normaal huis geen geld meer hadden, mensen met wat problemen of arm. Dus nu willen ze natuurlijk proberen dat beeld kwijt te raken. Op het terrein gaan ze ook nog een paar andere gebouwen neerzetten. Als het huis helemaal gerenoveerd is, denk ik wel dat het een mooi huis is. Het is een wat traditioneel huis, namelijk van hout.
Heb daar ook een eekhorentje gezien!

Daarna zijn we in een fabriek geweest dat zulk soort traditionele huisen prefab maakt. Ze kunnen daar de gedeeltes maken, dus alleen muur of vloer, maar ook het hele gebouw kan er in een grote loods gemaakt worden. We zijn het proces met iemand van de fabriek langs geweest. Hij heeft overal wat vertelt, in het fins, dus geen idee wat hij allemaal vertelt heeft. Maar zij vertelde soms kort even wat wat was. Ze krijgen daar gewoon alle materialen al klaar en op maat, dus hoeven ze het alleen in elkaar te zetten. Eerst maken ze de binenkant van de muur, van houten balken, soort stek/hekje idee zegmaar. Daarna doen ze de isolatie erin, wat dikker is dan in nederland. Daarna komt aan de binnenzijde eerst blauwe folie en daarna gipsplaten met achter de gipsplaten al de draden. Het is trouwens een soort lopende band idee, alleen dan in het groot natuurlijk en ze schieten alles vast met van die onder druk gevallen en een rol zoals een machine-geweer. Daarna draaien ze de muur om en maken ze volgens mij eerst houtenlaten ertegen en daarna schieten ze een andere plaat tegen aan, iets hout achtig vast, misschien mdf? De ramen en de deuren zitten er trouwens ook al in, maar ze hebben wel plestic/k ertegen, voor de bescherming lijkt mij. Tegen die plaat aan de buienkant komen een soort rabbat-constructie/idee. De buitenkant wordt gespoten, met ik denk ook een soort waterafstondende laag. De kleur waarmee ze nu aan het spuiten waren, was lichtgeel, wel mooi. Dat werd trouwens gedaan door twee dames. Voor de rest heb ik daar wel een paar vrouwen gezien. We zijn daarna door gelopen, naar wat de vloer bleek. Dat is ook houtenplanken (weer hekje idee), alleen dan dikker. Ook isolatie dikker. Daarboven, komt in ieder geval weer een plaat, en bij natte ruimtes wordt voglens mij een soort beton gestort.
We zijn toen langs gelopen, waarbij de muren en de vloer bijelkaar komt. Eerst wordt op de vloer afgetekent en daarna komt de muur op de vloer. Het huis wordt trouwens in gedeeltes gedaan, dus de gedeeltes komen later tegen elkaar aan. Er wordt dan met de afwerking bezig gegaan, de electriciteit, afwerking plafond muren en vloer. In elk huis en appartement is het trouwens hier de gewoonte om een sauna te hebben. Dat was het geloof ik wel kwa proces.
Wat me op viel, is dat ze dikke isolatie hebben, maar dat de rest wel dun is. Vergeleken met een stenen muur dan.

We hebben toen daar ook gegeten, een soort snert soep met traditioneel pannekoeken met jam. Dat is wel lekker. Ze eten trouwens meestal ook brood met boter ervoor en een salade erna, maar ik dus niet. Daarna zijn we nog terug naar het kantoor geweest en zijn er nog meer dingen in het fins besproken. Ik denk dat ze met al dat geklets, toch wel aardig een beeld moeten hebben nu. Ik zou het niet weten, ik heb niks verstaan van alles. Ze houden trouwens wel mooi de deur voor je open soms. Dat is wel leuk, vind ik. Mooi hofelijk.

We zijn daarna even in de oude brandweer-kazerne geweest, wat een museum over die fabriek gaat. Het is trouwens ook zo, dat het hele eiland/dorp bij de fabriek werkt. Wat we daar moesten, heb ik geen flauw idee van. Ze waren bezig te verbouwen en het zag er wel leuk uit.
Daarna hebben we een gebouw van alver alto (of iets dergelijks) bekeken. Het idee daarvan was, dat het aan de buienkant groot lijkt en aan de binnenkant (binnentuin) klein. Er is via een trap, een binnen tuin met een fontein enwater (waarvan je alleen een beeld zag). Er is daar ook twee kamer te huur. Aan de ene kant van het gebouw zit trouwens een bibliotheek en boven gedeeltes is kantoor. Er is ook een soort klein museum boven. Dat hebben we wat bekeken. Een ruimte waar is de gemeente vergaderde (het hoort nu bij jyvaskila). O, en alto houdt van afwisseling van groot naar klein. De trap naar de ruimte was klein, en de ruimte zelf was groot. De steuning van het plafond zegmaar, heet de vlinder, omdat het daar op lijkt. Ook was er een pooster, waarbij het verhaal zat dat een franse schilder, vriend van aalto, speciaal voor het gebouw een schilderij heeft gemaakt, wat precies in een holte daar paste. Het schilderij was gratis, alleen de verzendkosten moesten ze betalen, maar de gemeente wou het schilderij niet, dus nu hangt er alleen een pooster ervan. Het echte schilderij hangt ergens anders (duur te zijn). Er was ook een andere holte, waarvan het gerucht gaat dat daar een schilderij van picaso zou komen, maar alto durfe dat niet eens meer te vragen.

Toen zijn we met de bus weer terug gegaan en nou ben ik moe en heb ik dus niet zoveel zin meer om bezig te zijn. Maar ik dacht, ik typ eerst vandaag even. Kan ik dat niet meer vergeten.
Het was wel leuk, alleen is het wel fins allemaal. Voordeel is, ik hoef ook niet op te letten wat ze zeggen, snap er toch niks van. Maar soms zou het wel fijn zijn, als ze wat meer engels praten. Ik heb het vermoeden, dat ze het nu over mij hebben. Zit hier te ratelen achter de laptop en ze weten dus ook dat ik niet bezig ben met tekenen. Wat ik o.a. wel versta is hollandia, wanneer ze het dus over mij hebben.
Gisteravond hebben Saranke en ik trouwens de was gedaan (bh's en mijn pyama met de hand). Wat helemaal geslaagd is. De kamer hangt nu wel vol met kleren. Saranke heeft er een foto van gemaakt, want het lijkt wel leuk. Voor de rest was ik gister wat moe en heb ik een beetje gelezen en gehangen. Saranke en ik praten soms ook over de zweden. Dat is wel leuk, want wij verstaan hun niet, maar zij ons ook niet. Dus dan hebben we wel lol. Saranke en ik hebben soms ook wat gezellig gepraat trouwens. De jongens hebben we trouwens niet veel mee, maar die moeten ook meer lichamelijjk werk doen, dus die zijn ook meer moe.
Misschien dat ik, in plaats van een fin, een zweed mee neem :)

Geen opmerkingen: