Welkom op deze site!

Via deze site wil ik iedereen mijn belevingen vertellen van wat ik zoal beleef in Finland.
Ik heb dat hier in Jyväskylä op m'n werk een computer met internet tot mijn beschikking heb om regelmatig te updaten.
Tevens zal dit gedeeltelijk dienen voor mijn sociaal verslag van school.
Wees vrij om een reactie achter te laten..
Schrik niet van de hoeveelheid tekst.

woensdag 6 februari 2008

de tweede werkdag

Ik heb de bus gisteren net kunnen halen, hij stond al voor me klaar. De terugweg zat saranke niet bij mij in de bus, die heeft 1tje later genomen. De bussen rijden hier trouwens bijna om het kwartier, dus dat is wel makkelijk. Ik ben gelukkig ook op het goede moment weer uitgestapt, dat is wel wat zenuwachtig gedoe.
Even lekkere koek eten.
Maar het is dus goed gegaan met de bus. In het hostel zijn nu trouwens ook vier zweedse studenten met 2 leraren. Gisteren zijn we met z'n zessen (de vier zweden, saranke en ik) wezen slee-en en hebben we een kleine sneeuwbal gevecht gehouden. Dat was leuk en gezellig. Daarvoor hebben we trouwens met z'n allen rond de tafel zitten eten. En ik was weer de laatste die klaar was, goed van me he?! De jongens hebben beneden gegeten, want de openhaard was aan, wat hun te druk en te warm vonden ofzo. De jongens hebben het verder wat rustig aan gedaan, net zoals wij toen we klaar waren buiten. Het is wel grappig om met z'n twee-en in het nederlands over hun te praten en dat zij dat dan niet verstaan. Maar ik denk dat het voor hun ook zo is. Maar soms kan je wel een beetje uit de gebaren afleiden waar ze het over hebben of lachen. Maar zweeds is tot nu toe net zo moeilijk te verstaan als het fins.

Om 10 uur ben ik maar op bedje gegaan, na nog een paar bladzijden van boek gelezen te hebben. Vanmorgen ben ik om half 8 ongeveer wakker geworden en uiteindelijk hebben saranke en ik de bus van half 9 genomen en was ik ongeveer kwart voor 9 hier, op het werk. Hij vroeg me of ik lekker had geslapen, standaard antwoord, ja. Maar ik vond het toch wel wat vreemd om de vraag terug te stellen. Ze hebben trouwens wel veel vertrouwen al in me, omdat ik de sleutel al gewoon heb en ik ben nu alleen. Het is nu namelijk een half uurtje pauze (tot half 1). 's Avonds eten we in het/de hostel warm, net zoals thuis. Hier eten ze volgens mij 's middags warm, op school dan tenminste. Verder is het eten wel aardig goed geregeld, we krijgen zelfs elke keer brood, het is waarschijnlijk alleen te veel eten. Ze zijn hier verder aardig gastvrij enzo, ook volgens de verhalen van saranke van hun stappen.
Ik heb de verdieping trouwens ook al af, maar nu probeer ik de beide plattegronden ook aan elkaar kloppend te maken, en dat is wel wat gedoe. Maar, zo hou ik mezelf wel bezig.
Maar nu ga ik naar de wc en buiten klein stukje lopen en broodje eten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi,
Wat in avonturen sis! Leuk in sniebal gefjocht mei Zweden! Wy hawwe hjirre gjin Zweden en gjin snie.
De snieklokjes bloeie en de krokusjes dogge harren bêst.
Heit is hjoed wer thús. Hy siket wer nei wurk. Alles is goed.
In protte wille en in fijne tiid
leafs mem.